DNS چیست؟

DNS چیست؟

 

DNS مخفف عبارت Domain Name System می باشد. در ادامه به بررسی کامل DNS خواهیم پرداخت:

مفهوم dns :

زمانی که ما وب سایت ایجاد میکنیم، برای ثبت دامین باید یک نام برای آن مشخص کنیم که به وب سایتمان اشاره میکند. این نام به کمک DNS به ip تبدیل و در فضای اینترنت شناسایی میشود.

در حقیقت DNS مانند یک دفترچه تلفن برای اینترنت می باشد، در بسیاری از موارد به DNS Server، سرور دی‌ان‌اس، Name Server و Domain Name System/Server نیز گفته می‌شود.

در حقیقت DNS سرور یک دیتابیس بزرگ است که شامل مجموعه ای از دامین ها و IP  های مرتبط می باشد.

به عنوان مثال در شبکه اینترنت وب سایت  itgardan.com  با آی پی  185.73.226.113 شناخته میشود که حفظ کردن این ip  کاری دشوار می باشد در نتیجه برای سهولت از itgardan.com استفاده شود.

زمانی که شما در مرورگر خود آدرس itgardan .com را تایپ می‌کنید در ابتدا مرورگر سیستم شما به حافظه کش خود رجوع می‌کند، اگر آی پی متناظر وجود داشته باشد از همان استفاده می‌کند، در غیر این صورت از طریق کارت شبکه سیستم شما به دنبال سرور های DNS می‌گردد، در این بین ممکن است از چندین DNS سرور محلی عبور کند و جواب خود را دریافت نکند و وارد DNS سرور های گسترده تر مانند 8.8.8.8 گوگل شود، توجه داشته باشید که این عمل در زمان بسیار کمی صورت می‌گیرد، در صورتی که جواب مناسبی دریافت نکند پیغام خطا ظاهر می‌شود.

اگر جواب مناسبی دریافت کند، در حقیقت آدرس IP را دریافت کرده و با استفاده از آن آدرس قادر خوهد بود به سرور مد نظر متصل شده و تبادل اطلاعات انجام دهد و صفحه ای که مد نظر شما است را از دایرکتوری آن سرور دریافت کرده و به شما نمایش دهد.

رکورد‌های DNS

دیتابیس DNS Server دارای رکورد های مختلفی است که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  •  رکورد A

این رکورد، در بردارنده نام دامنه و آدرس IPv4 متناظر با آن است.

  •  رکورد AAAA

این رکورد همانند A Record است، با این تفاوت که IPv6 یک دامنه را نگه می‌دارد.

  •  رکورد CNAME 

با استفاده از این رکورد یک نام دامنه را می‌توان به نام دامنه‌ای دیگر نگاشت کرد. به عنوان مثال با  CNAME می‌توان www.itgardan.com را به itgardanha.com نگاشت کرد.

  •  رکورد NS

این رکورد در بر‌گیرنده DNS server است که می‌تواند به درخواست‌های DNS مربوط به یک دامنه‌ی خاص و بعضی زیر‌دامنه‌های آن  پاسخ بدهد.

  • رکورد SOA

این رکورد هم مانند NS Record است و  اطلاعاتی درباره‌ی DNS zone می‌دهد. اطلاعاتی مانند DNS معتبر این zone، اطلاعات تماس admin دامنه، شماره سریال دامنه و … در این رکورد نگه‌داری می‌شوند.

  •  رکورد MX

این رکورد، mail server دریافت‌کننده‌ی ایمیل‌های دامنه‌ را نگه می‌دارد.

خطای dns

زمانی شما با خطای DNS error مواجه میشوید که یک URL را وارد می کنید و سرور DNS از کار افتاده باشد، سیستم نمی تواند آدرس IP را برای آن URL وارد کند. چون سیستم شما نمی داند چطور به Google دسترسی پیدا کند.

 

لینک کوتاه

itgardan.com/?p=2723

مشاوره رایگان

آموزش طراحی سایت

ما هر روز کلی مطالب آموزشی جالب در اینستاگرام منتشر می‌کنیم!

آخرین مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *