میکروتیک چیست؟

میکروتیک چیست

تاریخچه میکروتیک

میکروتیک یک شرکت در لیتوانی می باشد که از سال 1996 شروع به کار کرد و براساس لینوکس یک سیستم عامل جهت انجام کارهای شبکه برای مباحث روتینگ و سوییچینگ توسعه داد. تمرکز اصلی این شرکت در مورد مسیریابی می باشد و مانند شرکت سیسکو، روترها و سوییچ هایی را روانه بازار کرده است. مهم ترین محصول ارائه شده این کمپانی سیستم عامل میکروتیک است که بر اساس هسته ی لینوکس طراحی شد.

میکروتیک چیست؟

سیستم‌ عامل میکروتیک علاوه‌ بر قابلیت نصب بر روی رایانه‌های خانگی، این سیستم عامل جزو مسیریاب‌های قوی ارائه شده و هم رده مسیریاب‌های شرکت سیسکو می باشد با این تفاوت که با قیمتی بسیار پایین تر ارائه می گردد. محصول اصلی میکروتیک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان MikroTik RouterOS شناخته می شود. با نصب بر روی سخت افزار اختصاصی شرکت RouterBOARD و یا بر روی رایانه‌های استاندارد مبتنی بر x86، سخت افزار را به یک مسیریاب شبکه تبدیل می کند و بسیاری از ویژگی های اضافه مختلف را به اجرا در می آورد؛ مانند دیواره آتش، خدمات دهنده و سرویس گیرنده شبکه خصوصی مجازی (VPN) ، شکل دهنده و ارتقا دهنده کیفیت خدمات پهنای باند همچنین ویژگی نقطه دسترسی (Access Point) و دیگر ویژگی ها را در شبکه های بیسیم بازی می‌کند. به منظور ارتقای سطح عملکرد این سیستم عامل باید مجوز (لایسنس) هر ویژگی را دریافت کرد. برنامه کاربردی این شرکت برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، Winbox نام دارد؛ که یک رابط گرافیکی کاربرپسند برای پیکربندی مسیریاب و نظارت بر کارکرد آن فراهم می کند. درعین حال RouterOS امکان دسترسی را از طریق FTP، Telnet، و SSH مهیا می کند. به علاوه، برای مدیریت و نظارت یک برنامه کاربردی رابط (API) جهت دسترسی مستقیم از طریق برنامه های کاربردی نیز وجود دارد.

mikrotik
mikrotik

قابلیت های سیستم عامل میکروتیک روتر

Router OS  قابلیتهای زیادی دارد و می توان در محیط های کوچک تا متوسط از آن استفاده نمود. این سیستم محدودیتهایی در زمینه شناخت سخت افزار دارد مخصوصا در زمینه وایرلس که فقط سخت افزارهایی با چیپ Atheros و Prism را پشتیبانی می کند. در واقع MikroTik از PC های ما یک Router کارآمد می سازد و این امکان را به ما می دهد که به آسانی بر روی آن پورتهای مختلف را اضافه و کم کنیم. از کاربرد های میکروتیک می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • مسیریابی   Routing
  • دیوارآتش   Firewall
  • پروتکل پیکربندی پویای میزبان  DHCP Server
  • ترجمه نشانی شبکه NAT (Network Address Translate)
  • پراکسی سرور Proxy Server
  • رادیوس و مدیریت کابران Radius , User Management
  • بی سیم   Wireless
  • تعادل رسانی بارگزاری  Load Balancing
  • شبکه خصوصی مجازی VPN (Virtual Private Network)
  • راهگزینی برچسب چندقرارداری  MPLS
  • کیفیت سرویس Quality of Service
  • میزبانی اتصالات  PPPOE – PPTP – L2TP – SSTP – OpenVPN – ISDN
  • پرس بسته ها  Packet Mangle

لایستس میکروتیک

دستگاه‌های MikroTik با لایسنس از پیش تعیین شده هستند و نیازی به خرید نیست. برای یکسری اعمال خاص و به دست آوردن مجوز سطح بالاتر یا نصب بر روی x86 PC ، باید یک حساب کاربری در صفحه وب سایت میکروتیک ثبت کنید، و در آنجا گزینه “خرید مجوز RouterOS” استفاده کنید.

میکروتیک ۶ لایسنس برای روتر خود عرضه کرده است؛ به اصطلاح به هر لایسنس یک Level گفته می شود. به زوذ مثال لایسنس شماره ۶ Mikrotik را لایسنس Level 6 میکروتیک می گویند. هر لایسنس جزئیات و ابزار های خاص خود را دارد؛ برای نمونه برای استفاده Full از روتر باید لایسنس Level 6 میکروتیک را تهیه کنید.

تفاوت سیسکو و میکروتیک

اگر در یک کلمه بخواهیم پاسخ بدهیم که کدام بهتر است بدون شک میگوییم سیسکو!. ولی صبر کنید میکروتیک هم مزایایی دارد و بیشترین مزیتی که در ایران باعث محبوبیت این شرکت شده است بخصوص در بحث شبکه های وایرلس قیمت ارزان نسبت به خدمات ارائه دهنده میباشد که اکثر شرکت های خدمات دهنده اینترنت از آن استفاده میکنند. که در زیر شکل این دستگاه و همینطور محیط winbox که با آن به این روتر وصل شده ایم را مشاهده می کنید.

مزیت MikroTik در قیمت پایین است ولی از حق هم نگذریم سیسکو پایداری و کیفیت قطعات بهتری در شبکه دارد و برای همین هم جایگاه بالاتری دارد. از جمله روترهایی که برای میکروتیک میتوان نام برد RB951-ui2hnd میباشد که شامل پنج پورت اترنت و 1 یک درگاه usb میباشد و برای اتصال وایفای نیز یک کارت شبکه 2.4 گیگاهرتزی دارد. این روتربرد برای مصارف اداری کوچک و خانگی جزو بهترین پیشنهادات میباشد.

امنیت میکروتیک

امنیت روتر های میکروتیک

هر سیستمی که به خوبی از آن حفاظت نشود، دچار حمله های هکرها می‌شود. پس نمی‌توان گفت که میکروتیک ناامن است و یا بسیار امن. بهتر است بعنوان یک فرد مسئول شبکه مسائل امنیتی زیر را رعایت کنید تا دچار حملات هکرها نشوید.

استفاده از نام کاربری و رمز عبور مناسب

اکثر کاربران میکروتیک اسامی مثل admin، superadmin، mikrotikadmin و… را برای نام کاربری استفاده می‌کنند که این کار بسیار اشتباه است. حقیقت این است که همه ما می‌دانیم که استفاده از رمز‌های عمومی و ضعیف باعث ایجاد نا امنی می‌شود ولی همچنان به این کار ادامه می‌دهیم. برای حل این مشکل باید از رمزهای عبوری قدرتمند که حروف بزرگ و کوچک، کاراکتر های خاص و… دارند، استفاده کنید.

فعال کردن remote dns request

با زدن تیک allow remote dns request و قرار دادن آدرس DNS روی دستگاه، در حقیقت روتر خود را تبدیل به یک DNS server می‌کنید. تنها هدف این کمپانی از قرار دادن این قابلیت، کاهش زمان DNS resolution بود. پیشنهاد می شود که این ویژگی را فقط در شرایطی که رول فایروال برای آن در نظر گرفته اید، فعال کنید.

استفاده از شماره پورتهای پیشفرض

یکی از دلایل هک شدن و یا آسیب به شبکه استفاده از پورت های پیش فرض است. هکرها باید شماره پورت را حتما درست وارد کنند تا بتوانند وارد مسیریاب شما شوند. زمانی که این پورتها از حال پیشفرض در می‌آیند، لایه های امنیتی بیشتری را برای جلوگیری از ورود خرابکاران لحاظ می‌کنید.

نبود رولهای فایروال

بیشتر کاربران این رول ها یا قوانین را نادیده گرفته و یا آن را غیرفعال میکنند. این کار بسیار اشتباه است و باعث ایجاد ناامنی در شبکه شما می‌شود. اگر این قابلیت را فعال نکنید آسیب جدی به شبکه شما وارد خواهد شد.

سخت افزارهای میکروتیک

میکروتیک با پیشرفت سیستم عامل خود، پیشرفت های زیادی در محصولات سخت افزاری خود نیز به وجود آورد و با توجه به داشتن کیفیت مطلوب و قیمتی پایین تر از محصولات شرکت های دیگر، این موضوع منجر به آن شد که ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی بزرگ در اقساط نقاط جهان از جمله ایران به استفاده از میکروتیک به جای محصولاتی از قبیل سیسکو روی آورند. بریم چند نمونه از محثولات میکروتیک را ببینیم :

سخت افزارهای میکروتیک
سخت افزارهای میکروتیک

دوره های آموزشی میکروتیک

این شرکت برای آشنایی با عملکرد سیستم عامل خود برای کاربران به تفکیک سرفصل های آموزشی تولید کرده است که در ۷ گروه و ۳ سطح مختلف پایه، نیمه حرفه ای و حرفه ای ارائه می‌شود. شرکت میکروتیک برخلاف شرکت هایی نظیر مایکروسافت ، سیسکو ، جونیپر و … صرفا جهت ارائه مدارک بین المللی اقدام به ایجاد سرفصل های آموزشی نکرده بلکه فقط جهت آموزش افراد برای آشنایی با این سخت افزار ها و ورو افراد متخصص در بازار کار و صنعت شبکه و فناوری اطلاعات و ترویج استفاده صحیح از سیستم عامل RouterOS اقدام به برگذاری دوره های آموزشی نموده است. بنابر این ، دوره های آموزشی میکروتیک فقط توسط مدرسین رسمی و نخبه این شرکت بصورت کاملا رسمی و بین المللی برگذار میشود و فقط مدرسین رسمی میکروتیک قادر به برگذاری آزمون بین المللی میکروتیک در پایان هر دوره آموزشی میباشند. پس بدون شرکت در دوره های آموزشی و کلاس های فنی میکروتیک به هیچ عنوان فرد نمیتواند در آزمون های بین المللی میکروتیک شرکت نماید.

این شرکت برای آشنایی با عملکرد سیستم عامل خود برای کاربران به تفکیک سرفصل های آموزشی تولید کرده است که در ۷ گروه و ۳ سطح مختلف پایه، نیمه حرفه ای و حرفه ای ارائه می‌شود.

  1. MTCNA – MikroTik Certified Network Associate
  2. MTCRE – MikroTik Certified Routing Engineer
  3. MTCWE – MikroTik Certified Wireless Engineer
  4. MTCTCE – MikroTik Certified Traffic Control Engineer
  5. MTCUME – MikroTik Certified User Management Engineer
  6. MTCINE – MikroTik Certified Inter-networking Engineer
  7. MTCIPv6E – MikroTik Certified IPv6 Engineer

جمع بندی

میکروتیک روتر تمــام ویژگی های مورد نیاز یک ســرویس دهنده خدمــات اینترنت (ISP) یا مدیران شبکه ها را دارد. پس برای ارتباط درون و بیرون شبکه باید از دستگاههای شناخته شده استفاده کنید که یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه میکروتیک می باشد. بهتون پیشنهاد می کنیم اگه شما هم یک تکنسین شبکه هستید حتما از این دستگاه برای راه اندازی شبکه خود استفاده کنید.

لینک کوتاه

itgardan.com/?p=12617

مشاوره رایگان

ما هر روز کلی مطالب آموزشی جالب در اینستاگرام منتشر می‌کنیم!

آخرین مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *